Kisaraportti #1 - Isämmaa
Ihan Tavallisen Rallisarjan ensimmäinen osakilpailu, Isämmaa käytiin Suomen lumisilla teillä. Kilpailuun starttasi 44 urheaa, joista 27 kuljettajaa selvisi maalilipulle asti.
Ihan Tavallisen Rallisarjan ensimmäinen osakilpailu, Isämmaa käytiin Suomen lumisilla teillä. Kilpailuun starttasi 44 urheaa, joista 27 kuljettajaa selvisi maalilipulle asti.
Kilpailu startattiin kolmen erikoiskokeen lenkillä, yhteispituus näillä erikoiskokeilla oli reilut 20 kilometriä. Kilpailu raivosi todella tiukkana, ja ensimmäiselle huoltotauolle saavuttaessa kärjessä oli Riku Martikainen Fordilla ennen Patrik Akerfeltia, joka kuskasi myöskin Ford Escort Cosworthia. Heidän välinen ero kolmen erikoiskokeen jälkeen oli vain 0,9 sekuntia. Kolmantena kilpailussa oli Joonas Lönn, mutta hän oli jäänyt jo yli 20 sekuntia kuumimman kärjen vauhdista.
Kuvassa Roni Lötjönen Autiovaaran erikoiskokeella.
Huoltotauon jälkeen suunnattiin uudelle kolmen erikoiskokeen pituiselle lenkille. Ennen kilpailua lenkin erikoiskokeita povattiin ratkaisuerikoiskokeiksi, eivätkä veikkaajat erehtyneet. Huoltotauolle saavuttaessa oli Riku Martikainen repäissyt jo 15 sekunnin eron Patrik Akerfelttiin. Kilpailun kolmantena oli Joonas Lönn, jo reilut 40 sekuntia kärkeä jäljessä.
Onni Keronen vauhdissa kuvankauniilla Escortillaan.
Kilpailu päättyi Karlstadin ravirataerikoiskokeelle, jonka jälkeen Riku Martikainen pääsi tuulettamaan Ihan Tavallisen Rallisarjan avauskilpailun voittoa. Onnea Riku!
Toiseksi sijoittui Patrik Akerfelt, hän jäi kärjelle lopulta 24,9 sekuntia. Kolmanneksi ajoi Joonas Lönn. Kärkikolmikon tavoin Fordilla kurvaillut Jyrki Niemelä oli maalissa neljäs. Paras ei-Ford, Joona Karimaa oli Mitsullaan viides, Janne Laahanen Subarullaan kuudes, Juho Liimatainen Toyotalla seitsemäs, ja viimeisen pistesijan nappasi kadetontoukka. Hän jäi kärjestä 2 minuuttia ja 21 sekuntia, joten taso on tosiaankin kova Ihan Tavallisessa Rallisarjassa.
Joona Karimaa kurvailee Mitsubishillään.
Seuraava osakilpailu starttaa jo kahden viikon kuluttua, kun Suomen kovimmat rallikuskit ottavat mittaa toisistaan Ameriikan sorateillä. Kaikki silloinkin mukaan!
Kisaraportti #2 - Ameriikka
Ihan Tavallisen Rallisarjan toinen osakilpailu, Ameriikka käytiin paahtavan helteen polttamilla pölyisillä teillä. Kilpailuun starttasi mukavat 35 osallistujaa, joista 15 selvitti tiensä maaliin. Kato oli siis kova tässä kilpailussa, mutta pisteet saatiin tässäkin kisassa jaettua.
Kilpailu aloitettiin Fraizer Wellsin huippunopealla erikoiskokeella ja Carvalho de Rein röykkyisellä pikataipaleella.
Kahden erikoiskokeen jälkeen kärkipaikan oli varsin odotetusti ottanut haltuunsa ensimmäisen osakilpailun voittaja Riku Martikainen Fordilla. Toisena ensimmäiseen huoltoon saapui kadetontoukka, mutta hän oli jäänyt jo 14 sekuntia Martikaisen huikaisevasta vauhdista. Kärkipaikan takana olikin huomattavasti tiukempaa, sillä sijat 2-7 olivat alle 10 sekunnin päässä toisistaan.
Kisaraportti #2 - Ameriikka
Ihan Tavallisen Rallisarjan toinen osakilpailu, Ameriikka käytiin paahtavan helteen polttamilla pölyisillä teillä. Kilpailuun starttasi mukavat 35 osallistujaa, joista 15 selvitti tiensä maaliin. Kato oli siis kova tässä kilpailussa, mutta pisteet saatiin tässäkin kisassa jaettua.
Kilpailu aloitettiin Fraizer Wellsin huippunopealla erikoiskokeella ja Carvalho de Rein röykkyisellä pikataipaleella.
Kahden erikoiskokeen jälkeen kärkipaikan oli varsin odotetusti ottanut haltuunsa ensimmäisen osakilpailun voittaja Riku Martikainen Fordilla. Toisena ensimmäiseen huoltoon saapui kadetontoukka, mutta hän oli jäänyt jo 14 sekuntia Martikaisen huikaisevasta vauhdista. Kärkipaikan takana olikin huomattavasti tiukempaa, sillä sijat 2-7 olivat alle 10 sekunnin päässä toisistaan.
Roni Lötjösen vauhtia kilpailun avanneelta Fraizer Wellsin erikoiskokeelta.
Seuraavaksi oli vuorossa jopa kilpailun ratkaisevin lenkki, sillä vuorossa oli kolme erittäin kovavauhtista ja haastavaa Ameriikan erikoiskoetta. Prospect Ridge ja Diamond Creek käännettyinä sekä Hualapai Nation normaaliin ajosuuntaan tarjosivat huikaisevaa vauhtia kuljettajille.
Viiden ajetun erikoiskokeen jälkeen yksi Suomen nopeimmista simulaattorikuljettajista, Riku Martikainen piti edelleen kilpailun kärkipaikkaa hallussaan. Kuitenkin FiSU Rally Teamin uusin värväys, Joonas Lönn oli vain 21 sekunnin päässä kilpailua johtaneesta Martikaisesta, joten täysin paineettomasti Martikainen ei saanut ajaa. Kolmantena tässä vaiheessa oli Jyrki Niemelä, neljäntenä kadetontoukka ja viidentenä Roni Lötjönen ennen toista järjestäjää Janne Laahasta, joka oli myöskin paras muulla kuin Fordilla kilpaileva kuljettaja tässä vaiheessa.
Erikoiskokeena 6 ja 7 toimivat tutut Prospect Ridge ja Fraizer Wells, tällä kertaa toisinpäin ajettuna.
Ennen kilpailun viimeistä erikoiskoetta Riku Martikainen johti kilpailua turvallisen tuntuisen marginaalin erolla, sillä toisena ollut Joonas Lönn oli jo 34 sekunnin päässä takana. Kolmantena oli edelleen Jyrki Niemelä, ja hän oli turvallisen tuntuisesti kolmannella sijalla. Täten podiumpaikat tuntuivat suhteellisen varmalta ennen kilpailun viimeistä erikoiskoetta.
Kilpailun viimeisenä erikoiskokeena toimi Zaraso Salos Trekasin hieno ravirata-EK aivan huoltoparkin läheisyydessä.
Viimeisen EK:n pölyn laskeuduttua voittajaksi kurvasi Riku Martikainen, jo toista kertaa tällä kaudella! Onnittelut Rikulle! Toiseksi kaasutteli hienon ajon jälkeen Joonas Lönn, ja kolmanneksi sijoittui Jyrki Niemelä. Onnea myöskin muille kärkikolmikossa!
Neljänneksi tuli kadetontoukka, viidenneksi Roni Lötjönen, kuudenneksi kansan suosikki Janne Laahanen, seitsemänneksi Vesdu1 hienon ajon jälkeen, ja viimeiselle pistesijalle ylsi Henri Rampanen. Rampanen jäi kärjelle minuutin ja 37 sekuntia, joten taso on todellakin kova tässä sarjassa!
Kauden kolmas osakilpailu ajetaan maaliskuun kolmannella viikolla, ja suuntana on silloin Ranskanmaa, joten tervetuloa myöskin silloin mukaan!
Kisaraportti #3 - Ranskanmaa
Ihan Tavallisen Rallisarjan kolmas osakilpailu, Ranskanmaa käytiin maaliskuun kolmannella viikolla nopeilla, mutta kimuranteilla asvalttiteillä. Kilpailuun starttasi miltei edellisen osakilpailun verran osallistujia, kaiken kaikkiaan 34 kappaletta. Näistä maaliin selvisi 14 autokuntaa, mutta pisteet saatiin jaettua vallitsevasta koronatilanteesta huolimatta.
Kilpailu aloitettiin kaikille tutuilla Ranskan originaaleilla erikoiskokeilla, kun vuorossa olivat Cote d'Arbroz, Joux Plane sekä Bisanne.
Kolmen erikoiskokeen jälkeen ensimmäisellä tauolla kärkipaikkaa piti hallussaan kaksi aiempaa osakilpailua voittanut Riku Martikainen. Toisella sijalla oli kadetontoukka, joka oli kuitenkin vain 10 sekuntia jäljessä johtavaa Martikaista. Kaikenkaikkiaan kärjessä oli erittäin tasaista, neljän kärki oli vain 16 sekunnin sisällä toisistaan yli 20 ajetun EK-kilometrin jälkeen.
Atte Sipilän tyylinäytettä Cote d'Arbrozin erikoiskokeelta.
Tauon jälkeen suunnattiin vaativimmalle lenkille, kun vuorossa olivat Joux Verten ja Capo di Fenon erikoiskokeet sekä Joux Plane toiseen suuntaan ajettuna.
Kuuden erikoiskokeen jälkeen kilpailua hallitsi edelleen Riku Martikainen. Toiselle paikalle oli noussut FiSU Rally Teamin Roni Lötjönen. Lötjönen oli kuitenkin jäänyt jo yli puoli minuuttia Martikaisen huikeasta vauhdista. Kolmantena tässä vaiheessa oli Celicalla kaasutellut Henri Rampanen, mutta hän oli jo yli minuutin perässä kärkeä. Kolmannesta sijasta nähtäisiin vielä taistelu, sillä alkukaudella rämpinyt Onni Keronen oli neljäntenä, vain kahdeksan sekuntia Rampasesta.
Kilpailun kaksi viimeistä erikoiskoetta olivat lyhyitä, mutta haasteellisia. Luvassa oli kaikkien tuntema Cote d'Arbroz toiseen suuntaan, sekä Haugenaun kaupunkipyöritys.
Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen voittajana maaliin saapui jo kolmatta kertaa tällä kaudella Riku Martikainen, onnea Rikulle! Varsin mestarismaista suorittamista. Toiseksi Ranskanmaan osakilpailussa kurvaili Roni Lötjönen hienon ajon jälkeen, ja kolmanneksi värikkäiden vaiheiden jälkeen Onni Keronen. Onnea podiumipaikasta kaikille sinne päässeille! Muita pisteille pääsijöitä olivat lopussa neljänneksi tippunut Henri Rampanen, Jyrki Niemelä, selostajalegenda Ossian "Ocean man" Puhakka, Samu Koskinen sekä Antti Lepistö.
Kolmen osakilpailun jälkeen Riku Martikainen johtaa sarjaa maksimipistein, 45 pisteellä. Toisena sarjassa on tasaisesti pisteitä kerännyt Jyrki Niemelä, 24 pistettä keränneenä. Sarjassa kolmospaikkaa pitää hallussaan tässä osakilpailussa keskeyttämään joutunut Joonas Lönn, 22 pisteellä.
Seuraava osakilpailu ajetaan huhtikuun kolmannella viikolla Kengurumaassa, eli Australiassa, joten tervetuloa silloinkin mukaan rallin maailmaan!
Kolmen osakilpailun jälkeen Riku Martikainen johtaa sarjaa maksimipistein, 45 pisteellä. Toisena sarjassa on tasaisesti pisteitä kerännyt Jyrki Niemelä, 24 pistettä keränneenä. Sarjassa kolmospaikkaa pitää hallussaan tässä osakilpailussa keskeyttämään joutunut Joonas Lönn, 22 pisteellä.
Seuraava osakilpailu ajetaan huhtikuun kolmannella viikolla Kengurumaassa, eli Australiassa, joten tervetuloa silloinkin mukaan rallin maailmaan!
Kisaraportti #4 - Kengurumaa
Ihan Tavallisen Rallisarjan neljäs osakilpailu, Kengurumaa ajettiin huhtikuun kolmannella viikolla Australian pölyisillä sorateillä. Kilpailuun starttasi 27 autokuntaa, joista 12 kilpailijaparia selvitti tiensä maaliin, joten pisteet saatiin tästäkin kilpailusta jaettua.
Kilpailu aloitettiin tutuilla erikoiskokeilla, kun kilpailijat suuntasivat Greenhillsin ja Mineshaftin erikoiskokeille.
Kahden erikoiskokeen jälkeen kilpailun kärkipaikkaa piti hallussaan ylivoimaisesti FiSU Rally Teamin tuulennopea Patrik Åkerfelt, joka oli repinyt peräti 22 sekunnin eron toisella sijalla olleeseen Joona Karimaahan. Karimaan takana olikin sitten tiukempaa, neljän kuskin mahtuessa alle viiden sekunnin sisään toisistaan.
Ihan Tavallisen Rallisarjan neljäs osakilpailu, Kengurumaa ajettiin huhtikuun kolmannella viikolla Australian pölyisillä sorateillä. Kilpailuun starttasi 27 autokuntaa, joista 12 kilpailijaparia selvitti tiensä maaliin, joten pisteet saatiin tästäkin kilpailusta jaettua.
Kilpailu aloitettiin tutuilla erikoiskokeilla, kun kilpailijat suuntasivat Greenhillsin ja Mineshaftin erikoiskokeille.
Kahden erikoiskokeen jälkeen kilpailun kärkipaikkaa piti hallussaan ylivoimaisesti FiSU Rally Teamin tuulennopea Patrik Åkerfelt, joka oli repinyt peräti 22 sekunnin eron toisella sijalla olleeseen Joona Karimaahan. Karimaan takana olikin sitten tiukempaa, neljän kuskin mahtuessa alle viiden sekunnin sisään toisistaan.
Patrik Åkerfeltin vauhtia Greenhillsissä.
Huollon jälkeen ajettiin kaksi pidempää erikoiskoetta, kun vuorossa olivat tutut New Bobsin ja East-Westin erikoiskokeet. Erikoiskokeiden yhteispituus melkein 20 kilometriä, ja paikka iskeä.
Neljän erikoiskokeen jälkeen Patrik Åkerfelt piti edelleen kilpailun kärkipaikkaa hallussaan, mutta sarjassa kolmannella sijalla ollut Joonas Lönn oli tullut lähemmäksi, sillä kaksikon välinen ero oli 16 sekuntia.
Kärkikaksikon takana Joona Karimaa piti hallussaan kolmatta sijaa, mutta hän oli jäänyt kärjestä jo yli puoli minuuttia. Neljäntenä tässä vaiheessa oli Jyrki Niemelä, kadetontoukka piti hallussaan viidettä sijaa, ja Roni Lötjönen oli noussut kuudennelle sijalle. Toinen järjestäjä Onni Keronen oli seitsemäntenä, ja viimeisessä pistesijassa oli kiinni Martti Solja, noin puolitoista minuuttia kärjestä.
Roni Lötjösen vauhtia East-Westin erikoiskokeelta.
Kilpailun kolmas lenkki oli samalla kilpailun pisin, kun vuorossa olivat Junior Wheels, Greenhills käännettynä ja New Bobs käännettynä.
Ennen kilpailun viimeistä erikoiskoetta kärkipaikkaa piti edelleen hallussaan Patrik Åkerfelt, joka oli onnistunut repimään eroa toisena olleeseen Joonas Lönniin, joka oli kärsinyt vastoinkäymisistä. Kaksikon välinen ero oli jo yli minuutin luokkaa, joten uhkaa Åkerfeltin voitolle ei ollut.
Kolmantena ennen viimeistä erikoiskoetta oli Jyrki Niemelä, joka oli noussut kyseiselle paikalle Joona Karimaan jouduttua keskeyttämään. Roni Lötjönen oli neljäntenä, kadetontoukka viidentenä, toinen järjestäjä Onni "Onza" Keronen kuudentena, Martti Solja hienosti seitsemäntenä ja viimeistä pistesijaa piti hallussaan Aleksi Paakkinen. Paakkisen ero kärkeen oli jo miltei 4 minuuttia.
Kolmantena ennen viimeistä erikoiskoetta oli Jyrki Niemelä, joka oli noussut kyseiselle paikalle Joona Karimaan jouduttua keskeyttämään. Roni Lötjönen oli neljäntenä, kadetontoukka viidentenä, toinen järjestäjä Onni "Onza" Keronen kuudentena, Martti Solja hienosti seitsemäntenä ja viimeistä pistesijaa piti hallussaan Aleksi Paakkinen. Paakkisen ero kärkeen oli jo miltei 4 minuuttia.
Joona Karimaa vauhdissa Junior Wheelsin pikataipaleella.
Kilpailun viimeinen erikoiskoe oli tuttuun tapaan yleisöpyöritys, ja tällä kertaa vuorossa oli Yorkin yleisöpätkä. Siellä ei ihmeempiä tapahtunut, ja kauden neljännen kisan voittajaksi selvisi Patrik Åkerfelt, onnea Patrikille! Toiselle sijalle sijoittui Joonas Lönn. Kärkikaksikon välinen ero oli lopulta minuutti ja 15 sekuntia, joten Åkerfeltin voitto oli kohtuullisen ylivoimainen. Kolmanneksi kurvaili Jyrki Niemelä, ja nelossijan piti itsellään Roni Lötjönen tiukan taistelun jälkeen. Kadetontoukka taipui viidenneksi, vain 1,6 sekuntia Lötjöselle jääneenä. Onni Keronen pääsi toisen kerran putkeen pistesijoille, tällä kertaa kuudenneksi. Martti Solja ajeli Mitsubishillä seitsemänneksi ja Aleksi Paakkinen piti itsellään kahdeksannen sijan.
Neljän osakilpailun jälkeen sarjan kärkipaikkaa pitää edelleen hallussaan Riku Martikainen 45 pisteellä. Hän ei startannut Kengurumaan osakilpailuun. Sarjassa toisena on Joonas Lönn 34 pisteellä, ja tasapisteissä Lönnin kanssa on Jyrki Niemelä, myöskin 34 pisteellä.
Neljän osakilpailun jälkeen sarjan kärkipaikkaa pitää edelleen hallussaan Riku Martikainen 45 pisteellä. Hän ei startannut Kengurumaan osakilpailuun. Sarjassa toisena on Joonas Lönn 34 pisteellä, ja tasapisteissä Lönnin kanssa on Jyrki Niemelä, myöskin 34 pisteellä.
Seuraava osakilpailu ajetaan toukokuun puolivälissä Japaniassa, joten tervetuloa silloin kisaamaan Ihan Tavallisen Rallisarjan pistesijoista!
Kisaraportti #5 - Japania
Ihan Tavallisen Rallisarjan kauden toisiksi viimeinen, ja viides osakilpailu ajettiin nousevan auringon maassa, Japanissa. Kilpailuun starttasi 22 osallistujaa, hieman vähemmän kuin kauden edellisissä osakilpailuissa, mutta sarjapisteet saatiin tälläkin kertaa jaettua, kun 9 kilpailijaparia selvitti tiensä ruutulipulle!
Kilpailu startattiin heti varsin haastavalla kolmen erikoiskokeen kombolla, kun vuorossa olivat Tannerin, Sipirkakimin ja Noikerin sorapintaiset erikoiskokeet.
Ensimmäiselle tauolle tultaessa kilpailun kärkipaikkaa piti hallussaan sarjassa jaetulla toisella sijalla ollut Joonas Lönn. Lönn oli kilpailun kärjessä peräti 15 sekunnin erolla ennen alkukautta hallinnutta Riku Martikaista. Kärkikaksikon takana kadetontoukka piti hallussaan kolmatta sijaa, mutta hänen takanaan olikin hieman tiukempaa.
Sarjan toisen järjestäjän Onni Kerosen vauhtia Pirka Menokosta.
Tauon jälkeen suunnattiin toiselle kolmen erikoiskokeen kombolle, kun vuorossa oli Pirka Menoko sekä Tanner ja Sipirkakim käänteiseen ajosuuntaan.
Kuuden erikoiskokeen jälkeen Joonas Lönn piti edelleen kilpailun kärkipaikkaa hallussaan, mutta ero Riku Martikaiseen oli kutistunut vajaaseen 9 sekuntiin, joten taistelu tulisi olemaan infernaalista kahdella viimeisellä erikoiskokeella.
Kuuden erikoiskokeen jälkeen Joonas Lönn piti edelleen kilpailun kärkipaikkaa hallussaan, mutta ero Riku Martikaiseen oli kutistunut vajaaseen 9 sekuntiin, joten taistelu tulisi olemaan infernaalista kahdella viimeisellä erikoiskokeella.
Kadetontoukka piti edelleen hallussa kilpailun kolmatta sijaa, mutta hän oli jäänyt kärjestä jo vajaat puolitoista minuuttia. FiSU Rally Teamin Roni Lötjönen oli neljäntenä, minuutti ja 40 sekuntia kärjestä, ja saman tiimin Jyrki Niemelä oli viidentenä. Hän oli vain kolme sekuntia Lötjösen takana, joten siellä saralla tultaisiin näkemään huikaisevaa taistelua. Sarjan toinen järjestäjä Janne "Suomen Jimmy Broadbent" Laahanen oli Subarullaan kuudentena, hyvä Janne! Christer Pärus piti hallussaan sijaa seitsemän, ja akidius löytyi sijalta kahdeksan. Hänellä oli matkaa kärkeen jo reilusti yli viisi minuuttia, mutta kilpailu oli erityisen haastava!
Kilpailun kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin asvalttipinnoitteella, Akagi Mountainin ja Daniel Bonaran toimiessa jännitysnäytelmän huipentajana.
Kauden viidennen osakilpailun voittoon, ja samalla lähelle kohti kauden mestaruutta ajoi Riku Martikainen, joka pystyi kukistamaan Joonas Lönnin huikean taistelun jälkeen! Miesten välinen ero oli vain vajaat 3,5 sekuntia yli 50 EK-kilometrin jälkeen.
Kilpailussa kolmanneksi ajoi kadetontoukka, joka ei pystynyt haastamaan kärkikaksikon huikaisevaa vauhtia. Hyvät sarjapisteet kuitenkin plakkariin sieltä. Roni Lötjönen pystyi pitämään neljännen sijansa kilpailussa, ennen Jyrki Niemelää, Janne Laahasta, Christer Pärusta, sekä kilpailun lopussa sijalle 8 noussutta lipiä.
Kilpailun kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin asvalttipinnoitteella, Akagi Mountainin ja Daniel Bonaran toimiessa jännitysnäytelmän huipentajana.
Kauden viidennen osakilpailun voittoon, ja samalla lähelle kohti kauden mestaruutta ajoi Riku Martikainen, joka pystyi kukistamaan Joonas Lönnin huikean taistelun jälkeen! Miesten välinen ero oli vain vajaat 3,5 sekuntia yli 50 EK-kilometrin jälkeen.
Kilpailussa kolmanneksi ajoi kadetontoukka, joka ei pystynyt haastamaan kärkikaksikon huikaisevaa vauhtia. Hyvät sarjapisteet kuitenkin plakkariin sieltä. Roni Lötjönen pystyi pitämään neljännen sijansa kilpailussa, ennen Jyrki Niemelää, Janne Laahasta, Christer Pärusta, sekä kilpailun lopussa sijalle 8 noussutta lipiä.
Siinä se Janne painaa Daniel Bonarassa.
Sarjasta on ajamatta enää yksi osakilpailu, ja Riku Martikainen on vahvasti kiinni Ihan Tavallisen Rallisarjan mestaruudessa 60 pisteellä. Mestaruutta voi vielä uhata Joonas Lönn, jolla on 46 pistettä, mutta Joonaksen mestaruustoiveet lepäävät lähinnä Martikaisen keskeytyksen ja oman voiton varassa. Sarjan kolmospaikalla on tasaisesti pisteitä kerännyt Jyrki Niemelä, joka on kerännyt yhteensä 40 pistettä. Kolmossijaan on mahdollisuuksia myös Roni Lötjösellä, sekä Patrik Åkerfeltillä.
Sarjan viimeinen osakilpailu ajetaan kesäkuun toisella viikolla Enklannin upeilla sorateillä, joten kaikki myös silloin mukaan nauttimaan rallin huumasta!
Sarjan viimeinen osakilpailu ajetaan kesäkuun toisella viikolla Enklannin upeilla sorateillä, joten kaikki myös silloin mukaan nauttimaan rallin huumasta!
Kisaraportti #6 - Enklanti
Ihan Tavallisen Rallisarjan ensimmäinen kausi ajettiin päätökseen Englannin tutuilla sorateillä. Kilpailuun starttasi 20 osallistujaa, selkeästi lämpimät kelit verottivat osallistujien määrää, mutta pisteet saatiin kuitenkin jaettua.
Kilpailu aloitettiin kaikille tutuilla kolmen erikoiskokeen kombolla, kun vuorossa olivat Harwood Forest, Falstone ja Chirdonhead II.
Kolmen erikoiskokeen jälkeen kärkipaikalla tauolle saapui sarjajohdossa ollut Riku Martikainen, joka oli repinyt 8 sekunnin eron sarjassa toisena olleeseen Joonas Lönniin. Nämä kaksi herrasmiestä kamppailivat vielä sarjan voitosta, joskin Joonaksen mahdollisuudet olivat Rikun keskeytyksen ja oman voiton varassa. Mitenkään helpolla Joonas ei kuitenkaan voittoa saisi, kadetontoukka ja Joona Karimaa olivat aivan Lönnin perässä kolmen erikoiskokeen jälkeen. Viidentenä oli Roni Lötjönen, kuudentena Henri Rampanen, seitsemäntenä Jyrki Niemelä ja kahdeksantena toinen järjestäjä Onni Keronen, joka joutui teknisen vian takia ajamaan ilman nuotteja Enklannin osakilpailun. Eroa kärkeen oli vajaat 25 sekuntia, joten kärkikahdeksikko oli vielä hyvinkin tiiviissä nipussa kolmen erikoiskokeen jälkeen.
Seuraavaksi oli vuorossa toinen kolmen erikoiskokeen lenkki, kun kilpailijat ajoivat Harwood Forestin toiseen suuntaan, Loch Ardin ja Chirdonheadin.
Kilpailun johtokeskukseen kantautui hälyttäviä tietoja Loch Ardin erikoiskokeelta: Kilpailua johtanut Riku Martikainen oli ajanut ulos pätkän toiseksi viimeisessä mutkassa, ja sarjajohtaja koki keskeytyksen kriittisellä hetkellä. Näin ollen kuuden erikoiskokeen jälkeen johdossa olikin sarjakakkonen Joonas Lönn. Lönnin johto oli kuitenkin hyvin marginaalinen, tiimitoveri kadetontoukan ollessa vain viiden sekunnin päässä kärjestä. Sen jälkeen olikin sitten isompi ero, Joona Karimaan ollessa kolmantena. Karimaa oli jo jäänyt 12 sekuntia, mutta pienillä marginaaleilla ajettaessa Karimaalla oli vielä iskun paikka. Neljäntenä ollut Roni Lötjönen sai ajaa rauhassa, eroa kärkeen oli jo puolisen minuuttia, ja takaatulevat olivat myöskin puolen minuutin päässä. Viidentenä oli Onni Keronen, joka kaatoi rajusti autonsa Chirdonheadin erikoiskokeella, ja joutui ajamaan pätkän läpi ilman jarruja. Kuudentena tässä vaiheessa oli Teemu Myllykangas, seitsemäntenä Aleksi Paakkinen ja kahdeksannella tilalla oli sarjan toinen järjestäjä Janne Laahanen.
Joona Karimaan vauhtia Chirdonheadissa Mitsulla.
Ihan Tavallisen Rallisarjan ensimmäinen kausi ajettiin päätökseen Englannin tutuilla sorateillä. Kilpailuun starttasi 20 osallistujaa, selkeästi lämpimät kelit verottivat osallistujien määrää, mutta pisteet saatiin kuitenkin jaettua.
Kilpailu aloitettiin kaikille tutuilla kolmen erikoiskokeen kombolla, kun vuorossa olivat Harwood Forest, Falstone ja Chirdonhead II.
Kolmen erikoiskokeen jälkeen kärkipaikalla tauolle saapui sarjajohdossa ollut Riku Martikainen, joka oli repinyt 8 sekunnin eron sarjassa toisena olleeseen Joonas Lönniin. Nämä kaksi herrasmiestä kamppailivat vielä sarjan voitosta, joskin Joonaksen mahdollisuudet olivat Rikun keskeytyksen ja oman voiton varassa. Mitenkään helpolla Joonas ei kuitenkaan voittoa saisi, kadetontoukka ja Joona Karimaa olivat aivan Lönnin perässä kolmen erikoiskokeen jälkeen. Viidentenä oli Roni Lötjönen, kuudentena Henri Rampanen, seitsemäntenä Jyrki Niemelä ja kahdeksantena toinen järjestäjä Onni Keronen, joka joutui teknisen vian takia ajamaan ilman nuotteja Enklannin osakilpailun. Eroa kärkeen oli vajaat 25 sekuntia, joten kärkikahdeksikko oli vielä hyvinkin tiiviissä nipussa kolmen erikoiskokeen jälkeen.
Seuraavaksi oli vuorossa toinen kolmen erikoiskokeen lenkki, kun kilpailijat ajoivat Harwood Forestin toiseen suuntaan, Loch Ardin ja Chirdonheadin.
Kilpailun johtokeskukseen kantautui hälyttäviä tietoja Loch Ardin erikoiskokeelta: Kilpailua johtanut Riku Martikainen oli ajanut ulos pätkän toiseksi viimeisessä mutkassa, ja sarjajohtaja koki keskeytyksen kriittisellä hetkellä. Näin ollen kuuden erikoiskokeen jälkeen johdossa olikin sarjakakkonen Joonas Lönn. Lönnin johto oli kuitenkin hyvin marginaalinen, tiimitoveri kadetontoukan ollessa vain viiden sekunnin päässä kärjestä. Sen jälkeen olikin sitten isompi ero, Joona Karimaan ollessa kolmantena. Karimaa oli jo jäänyt 12 sekuntia, mutta pienillä marginaaleilla ajettaessa Karimaalla oli vielä iskun paikka. Neljäntenä ollut Roni Lötjönen sai ajaa rauhassa, eroa kärkeen oli jo puolisen minuuttia, ja takaatulevat olivat myöskin puolen minuutin päässä. Viidentenä oli Onni Keronen, joka kaatoi rajusti autonsa Chirdonheadin erikoiskokeella, ja joutui ajamaan pätkän läpi ilman jarruja. Kuudentena tässä vaiheessa oli Teemu Myllykangas, seitsemäntenä Aleksi Paakkinen ja kahdeksannella tilalla oli sarjan toinen järjestäjä Janne Laahanen.
Joona Karimaan vauhtia Chirdonheadissa Mitsulla.
Kilpailun kahtena viimeisenä erikoiskokeena toimivat Shepherds Shieldin ja Sosnovan erikoiskokeet, josta viimeinen tuttuun tapaan ns. yleisöerikoiskokeena.
Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen Joonas Lönn pystyi tuulettamaan maalissa voittoaan, sillä kadetontoukka ei pystynyt vastaamaan. Eroa maalissa kaksikon välillä oli 5,2 sekuntia. Kolmanneksi kilpailussa kurvaili Joona Karimaa Mitsubishillä, hän jäi kärjestä vajaat 20 sekuntia. Neljänneksi kilpailussa sijoittui Roni Lötjönen, viidenneksi Onni Keronen, kuudenneksi Teemu Myllykangas, seitsemänneksi omaan suoritukseen pettynyt Janne Laahanen, ja viimeiselle pistesijalle ajoi Aleksi Paakkinen!
Näin on kausi saatu pakettiin, ja niinhän siinä sitten kävi, että Joonas Lönn nappasi kuin nappasikin sarjan mestaruuden itselleen, yhden vaivaisen pisteen turvin! Lönnillä pisteitä 61, ja hopealle jääneellä Riku Martikaisella niitä oli 60. Kolmanneksi sarjassa nousi Roni Lötjönen 42 pisteellä, neljänneksi jäi viimeisessä osakilpailussa keskeyttänyt Jyrki Niemelä 40 pisteellä. Viides oli kadetontoukka, kuudes Patrik Åkerfelt, seitsemäs Onni Keronen, ja kahdeksas Janne Laahanen. Kauden aikana pisteitä keräsi 20 kuljettajaa.
Kiitos kaikille menneestä kaudesta, ja Ihan Tavallinen Rallisarja palaa jossakin vaiheessa taas askiin!
Kahdeksan erikoiskokeen jälkeen Joonas Lönn pystyi tuulettamaan maalissa voittoaan, sillä kadetontoukka ei pystynyt vastaamaan. Eroa maalissa kaksikon välillä oli 5,2 sekuntia. Kolmanneksi kilpailussa kurvaili Joona Karimaa Mitsubishillä, hän jäi kärjestä vajaat 20 sekuntia. Neljänneksi kilpailussa sijoittui Roni Lötjönen, viidenneksi Onni Keronen, kuudenneksi Teemu Myllykangas, seitsemänneksi omaan suoritukseen pettynyt Janne Laahanen, ja viimeiselle pistesijalle ajoi Aleksi Paakkinen!
Näin on kausi saatu pakettiin, ja niinhän siinä sitten kävi, että Joonas Lönn nappasi kuin nappasikin sarjan mestaruuden itselleen, yhden vaivaisen pisteen turvin! Lönnillä pisteitä 61, ja hopealle jääneellä Riku Martikaisella niitä oli 60. Kolmanneksi sarjassa nousi Roni Lötjönen 42 pisteellä, neljänneksi jäi viimeisessä osakilpailussa keskeyttänyt Jyrki Niemelä 40 pisteellä. Viides oli kadetontoukka, kuudes Patrik Åkerfelt, seitsemäs Onni Keronen, ja kahdeksas Janne Laahanen. Kauden aikana pisteitä keräsi 20 kuljettajaa.
Kiitos kaikille menneestä kaudesta, ja Ihan Tavallinen Rallisarja palaa jossakin vaiheessa taas askiin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti